Obowiązek przestrzegania zasad horyzontalnych
Zgodnie z postanowieniami Umowy Partnerstwa na lata 2021-2027 instytucje oraz beneficjenci realizujący działanie w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (dalej: FERS), zobowiązani są do przestrzegania zasad horyzontalnych, w tym dwóch zasad równościowych, tj.:
- zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami,
- zasady równości kobiet i mężczyzn.
Pozostałe zasady horyzontalne to:
- zasada zrównoważonego rozwoju,
- zasada „nie czyń poważnych szkód” (ang.: DNSH - Do Not Significant Harm).
Ponadto należy również wskazać, że istnieje obowiązek przestrzegania Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej (dalej: KPP). Jest to horyzontalny warunek podstawowy wdrażania funduszy, który wymaga zapewnienia zgodności programu z KPP.
Dodatkowo należy również spełnić horyzontalny warunek podstawowy w zakresie wdrażania postanowień Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych (KPON).
Instytucje zaangażowane w realizację programu FERS mają obowiązek przestrzegania zasad horyzontalnych i warunków podstawowych na każdym etapie i w każdym procesie realizacji FERS, czyli podczas przygotowywania, wdrażania, monitorowania, sprawozdawczości, ewaluacji, informacji i promocji oraz kontroli programu. Obowiązek ten dotyczy również beneficjentów.
Zgłoszenie podejrzeń o niezgodności projektów (operacji)/działań z KPON odbywa się zgodnie z procedurą opisaną w dokumencie „Procedura służąca do włączania zapisów Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych (KPON) do praktyki wdrażania programów”, stanowiącym załącznik nr 3 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.
Natomiast zgłoszenie podejrzeń niezgodności projektów (operacji)/działań z KPP odbywa się zgodnie z procedurą ramową w zakresie zgłoszeń dotyczących naruszenia praw i wolności określonych w KPP opisaną w dokumencie „Samoocena spełnienia warunku, skuteczne stosowanie i wdrażanie Karty Praw Podstawowych w Polsce (PDF 589 KB)”.
Analiza przepisów Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej (KPP) i Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych (KPON) w zakresie wsparcia FERS
Biorąc pod uwagę zapisy dokumentu pn. „Samoocena spełnienia warunku, skuteczne stosowanie i wdrażanie Karty Praw Podstawowych w Polsce” jak również specyfikę FERS poniżej wskazano istotne artykułu KPP które powinny być brane pod uwagę w trakcie wdrażania Programu:
- Art. 7 - Poszanowanie życia prywatnego i rodzinnego
- Art. 8 - Ochrona danych osobowych
- Art. 11 – Wolność wypowiedzi i informacji
- Art. 12 – Wolność zgromadzania się i stowarzyszania się
- Art. 14 – Prawo do nauki
- Art. 15 – Wolność wyboru zawodu i prawo do podejmowania pracy
- Art. 16- Wolność prowadzenia działalności gospodarczej
- Art. 17 – Prawo własności
- Art. 19 – Ochrona w przypadku usunięcia z terytorium państwa i ekstradycji
- Art. 20 – Równość wobec prawa
- Art. 21 – Niedyskryminacja
- Art. 22 – Różnorodność kulturowa, religijna i językowa
- Art. 23 – Równość kobiet i mężczyzn
- Art. 24 – Prawa dziecka
- Art. 25 – Prawa osób w podeszłym wieku
- Art. 26 – Integracja osób niepełnosprawnych
- Art. 28 – Prawo do rokowań i działań zbiorowych
- Art. 29 – Prawo dostępu do pośrednictwa pracy
- Art. 31 – Należyte i sprawiedliwe warunki pracy
- Art. 34 – Zabezpieczenie społeczne i pomoc społeczna
- Art. 35 – Ochrona zdrowia
- Art. 36 – Dostęp do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym
- Art. 37 – Ochrona środowiska
- Art. 41 – Prawo do dobrej administracji
- Art. 47 - Prawo do skutecznego środka prawnego i dostępu do bezstronnego sądu
Zgodnie z wymogiem wskazanym w załączniku nr 3 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027 pn. „Procedura służąca do włączania zapisów Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych (KPON) do praktyki wdrażania programów” poniżej wskazano konkretne artykuły KPON adekwatne do zakresu wsparcia FERS. Powinny one zostać w szczególności wzięte pod uwagę w kontekście ich przestrzegania na etapie wyboru i realizacji projektów:
- Art. 5 – Równość i niedyskryminacja
- Art. 6 – Kobiety z niepełnosprawnościami
- Art. 7 – Dzieci z niepełnosprawnościami
- Art. 8 – Podnoszenie świadomości
- Art. 9 – Dostępność
- Art. 12 – Równość wobec prawa
- Art. 16 – Wolność od wykorzystywania, przemocy i nadużyć
- Art. 19 – Niezależne życie i włączenie w społeczność lokalną
- Art. 20 – Mobilność
- Art. 21 – Wolność wypowiadania się i wyrażania opinii oraz dostęp do informacji
- Art. 24 – Edukacja
- Art. 25 – Zdrowie
- Art. 26 – Rehabilitacja i habilitacja
- Art. 27 – Praca i zatrudnienie
- Art. 28 – Odpowiednie warunki życia i ochrona socjalna
- Art. 29 – Udział w życiu politycznym i publicznym
- Art. 30 – Udział w życiu kulturalnym, rekreacji, wypoczynku i sporcie
- Art. 31 – Statystyka i zbieranie danych
Należy podkreślić, że zarówno zapisy KPP jak i KPON w całości powinny być przestrzegane podczas realizacji projektów FERS. Wskazana powyżej analiza jest zwróceniem uwagi na najbardziej właściwe, ze względu na charakter oferowanego w FERS wsparcia artykuły obu dokumentów. Właściwa instytucja ogłaszając nabór może dokonać bardziej szczegółowego wskazania właściwych dla tego naboru art. KPP i KPON w dokumentacji naboru.
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami ma na celu zapobieganie wszelkim formom dyskryminacji, nie tylko ze względu na płeć, ale również z powodu rasy lub pochodzenia etnicznego, religii lub światopoglądu, niepełnosprawności, wieku lub orientacji seksualnej. Wszystkie projekty finansowane ze środków FERS muszą ją uwzględniać, na każdym etapie realizacji.
Warto również w kontekście tej zasady doprecyzować jak należy rozumieć dostępność.
Dostępność – możliwość korzystania z infrastruktury, transportu, technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych oraz produktów i usług. Pozwala ona w szczególności osobom z niepełnosprawnościami i osobom starszym na korzystanie z nich na zasadzie równości z innymi osobami. W przypadku projektów realizowanych w polityce spójności, dostępność oznacza, że wszystkie ich produkty (w tym także udzielane usługi) mogą być wykorzystywane (używane) przez każdą osobę. Przykładami tych produktów są: strona lub aplikacja internetowa, materiały szkoleniowe, konferencja, wybudowane lub modernizowane obiekty, zakupione środki transportu.
Stosowanie ww. zasady oznacza, że wszystkie produkty projektów (w tym usługi), które otrzymają dofinansowanie z FERS, muszą być dostępne dla wszystkich użytkowników i użytkowniczek. Wszystkie projekty w ramach FERS należy realizować zgodnie z Wytycznymi dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027 wraz z załącznikami. W załączniku nr 2 zostały opisane Standardy dostępności: szkoleniowy, informacyjno-promocyjny, transportowy, cyfrowy, architektoniczny, które należy stosować przy realizacji projektów FERS.
Zasada równości kobiet i mężczyzn
Działania podejmowane w ramach zasady mają przyczyniać się do wyrównywania szans kobiet i mężczyzn w różnych obszarach wsparcia FERS m.in. rynku pracy, edukacji, adaptacyjności, zdrowia itd. To przede wszystkim dbanie, aby kobietom i mężczyznom przypisywano taką samą wartość społeczną, równe prawa i równe obowiązki oraz stwarzanie możliwości wyboru drogi życiowej bez ograniczeń wynikających ze stereotypów płci.
Dążenie do wyrównywania szans kobiet i mężczyzn jest jednym z podstawowych praw Unii Europejskiej i ma swoje odzwierciedlenie w różnych dokumentach UE – traktatach, dyrektywach czy strategiach. Rozporządzenie dotyczące Europejskiego Funduszu Społecznego Plus na lata 2021-2027 podkreśla ten aspekt wskazując na potrzebę podejmowania szerszych działań w zakresie promowania zrównoważonego pod względem płci uczestnictwa w rynku pracy, równych warunków pracy i lepszej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, a także lepszego dostępu do przystępnej cenowo opieki nad dziećmi i osobami niesamodzielnymi.
W FERS zaplanowano różnorodne wsparcie ukierunkowane bezpośrednio na wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn, do których można zaliczyć:
- Działania na rzecz godzenia ról zawodowych i prywatnych, równości szans w miejscu pracy, niwelowania luki płacowej oraz włączania w środowisko pracy osób znajdujących się w trudnej sytuacji na rynku pracy;
- Opracowanie i wdrożenie modeli wdrażających równe traktowanie na rynku pracy, adresowanych do różnych grup m.in. pracodawców, kobiet-liderek, opiekunów osób wymagających wsparcia w codziennym funkcjonowaniu itd.;
- Opracowanie systemu gromadzenia danych obrazujących poziom równości kobiet i mężczyzn oraz innych grup społecznych narażonych na wykluczenie z życia społeczno-gospodarczego;
- Wsparcie tworzenia i funkcjonowania miejsc opieki nad dziećmi w wieku do lat 3;
- Podniesienie kompetencji przedstawicieli podmiotów tworzących instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz kadry sprawującej opiekę nad dziećmi.
Należy podkreślić, że realizacja zasady równości kobiet i mężczyzn nie ogranicza się jedynie do ww. wsparcia. Zarówno wnioskodawcy, beneficjenci ale też instytucje zaangażowane w nadzorowanie wdrażania FERS powinny dbać o to, aby zasada ta była przestrzegana m.in. podczas przygotowywania, wdrażania, monitorowania, sprawozdawczości, ewaluacji, promocji i kontroli programów/projektów. W Wytycznych dotyczących zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027 wskazano, w jaki sposób przestrzegać zasady równości kobiet i mężczyzn w ramach ww. etapów wdrażania.
Ważnym narzędziem do weryfikacji spełniania zasady równości kobiet i mężczyzn na etapie składanych wniosków o dofinansowanie w FERS jest tzw. standard minimum. Narzędzie to obejmuje pięć zagadnień i pomaga ocenić, czy wnioskodawca uwzględnił kwestie równościowe w ramach analizy potrzeb w projekcie, zaplanowanych działań, wskaźników lub w ramach działań prowadzonych na rzecz zespołu projektowego. Pełna treść standardu wraz z instrukcją dostępna jest w załączniku nr 1 do Wytycznych dotyczących zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.
Różnego rodzaju dokumenty odnośnie zasad równościowych
- Umowa Partnerstwa na lata 2021-2027 (PDF)
- Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (PDF)
- Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych (KPON) (PDF)
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej
- Wytyczne dotyczące realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027
- Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
- Prawa człowieka w Unii Europejskiej i Karta Praw Podstawowych UE
- Europejski akt o dostępności (European Accessibility Act (EAA)
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1057 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Społeczny+ (PDF)
- Strategia UE na rzecz równouprawnienia płci 2020-2025
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (PDF)
- Badanie ewaluacyjne dotyczące stosowania zasady równości szans kobiet i mężczyzn oraz zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, w ramach polityki spójności 2014-2020 oraz oceny realizacji Rządowego Programu Dostępność Plus 2018-2025
- Poradnik dotyczący zasady równości kobiet i mężczyzn w funduszach unijnych na lata 2014-2020
Przykłady usług, które mogą być świadczone na rzecz osób z różnym rodzajem niepełnosprawności oraz przykłady typowych barier, które mogą pojawić się w projekcie FERS
Przy przygotowaniu założeń projektów FERS, wnioskodawcy powinni wziąć pod uwagę, iż ich uczestnikami mogą być osoby z niepełnosprawnościami. Dlatego ważne jest aby zapewnić takim osobom całościowy i pełny dostęp likwidując bariery, które mogłyby im to uczestnictwo uniemożliwić. Mając na uwadze zobowiązanie wynikające z zapisów Załącznika nr 2 Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027 przedstawiamy poniżej tabelaryczny wykaz potencjalnych barier, które mogą pojawić się w projekcie oraz przykłady działań (usług / usprawnień) jakie mogą być podjęte po to by niwelować lub likwidować te bariery.
Rodzaje | Bariery w otoczeniu | Charakter usługi i przykładowe usprawnienie |
---|---|---|
Osoby niewidome, słabowidzące i głuchoniewidome |
|
|
Osoby głuche i słabosłyszące |
|
|
Osoby z niepełnoprawnością ruchową |
|
|
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną |
|
|
Osoby z zaburzeniami lub chorobami psychicznymi |
|
|
Osoby z trudnościami komunikacyjnymi |
|
|
Raportu z działalności Rzecznika Funduszy Europejskich za 2023 rok
Niżej publikujemy Raport z działalności Rzecznika Funduszy Europejskich za 2023 rok. Celem sporządzaniu raportu było sprawozdanie z realizacji zadań Rzecznika oraz ocena wpływu jego działalności na realizację krajowych programów operacyjnych.
Raport roczny z działalności Rzecznika Funduszy Europejskich za 2023 rok (DOC 1 MB)
Załączniki do raportu:
- Załącznik 1 - Rejestr naruszeń KPP i KPON zgłoszonych do RFE w 2023 r. (XLSX 11 KB)
- Załącznik 2 - Zestawienie wszystkich zgłoszeń naruszenia KPP i KPON przesłanych do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich w 2023 rok dla programów krajowych (XLSX 14 KB)