Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Dostępność na uczelniach

Rozpoczął się nowy rok akademicki. To dobra okazja by przypomnieć o tym, jakie działania zwiększające włączający charakter szkolnictwa wyższego mają miejsce dzięki Programowi Dostępność Plus.

Uczelnia dostępna

Dostępne szkolnictwo wyższe to przede wszystkim szkolnictwo, które umożliwia studiowanie wszystkim osobom, w tym z niepełnosprawnościami i innymi szczególnymi potrzebami. Aby mogły powstać odpowiednie do tego warunki, w Programie Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) zrealizowano trzy edycje wsparcia pn. „Uczelnia dostępna”.

Wsparcie okazało się znaczące w skali całej Polski, bo dało szanse zwiększenia dostępności blisko 201 uczelni. To prawie połowa wszystkich uczelni działających w kraju!

Zrealizowane działania pozwoliły na zniwelowanie barier architektonicznych, cyfrowych czy informacyjno-komunikujących, a osoby z niepełnosprawnościami dostały wsparcie dostosowane do ich potrzeb.

Skala zainteresowania uczelni dostosowywaniem swojego środowiska do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, pokazuje jak ważny i potrzebny jest to temat. Dlatego wsparcie w tym obszarze będzie kontynuowane. Jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) konkurs na rzecz niwelowania barier w szkolnictwie wyższym. Będzie on skierowany do uczelni, które dotychczas nie korzystały ze wsparcia w zakresie dostępności. Na ten cel zostanie przeznaczonych blisko 150 mln zł z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS).

Zachęcamy do obserwowania na bieżąco strony FERS gdzie zostanie ogłoszony konkurs.

Dostępność w programach kształcenia

Dbanie o dostępność to nie tylko zmiany architektoniczne czy cyfrowe, ale także podnoszenie świadomości i wiedzy na ten temat. Dzięki Programowi Dostępności Plus blisko 860 nauczycieli akademickich nauczających na kierunkach technicznych, pedagogicznych czy artystycznych miało okazję zdobyć wiedzę w zakresie projektowania uniwersalnego. Ponadto 32 uczelnie zdecydowały się na wprowadzenie do programów studiów obowiązkowych zajęć z tego obszaru. Umożliwiają one studentom poznanie potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz praktyczne zastosowanie zasad uniwersalnego projektowania produktów i usług.

Centra wiedzy projektowania uniwersalnego

Na koniec warto wspomnieć jeszcze o centrach wiedzy projektowania uniwersalnego. Centra te mają za zadanie poszerzanie wiedzy o dostępności (przygotowanie materiałów na ten temat, prowadzenie szkoleń itd.). Są one tworzone na uczelniach wyższych. Dotychczas powstały cztery centra, jednak dzięki wsparciu w FERS, będą mogły powstać kolejne tego rodzaju miejsca na uczelniach.