W Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) 2021-2027, wzorem rozwiązań z poprzedniej perspektywy finansowej Unii Europejskiej, właściwe instytucje mogą angażować ekspertów do wykonywania swoich zadań.
Zadania ekspertów
Eksperci mogą być powoływani do wykonywania zadań:
- związanych z wyborem projektów do dofinansowania;
- wynikających z umowy o dofinansowanie projektu albo decyzji o dofinansowaniu projektu;
- związanych z procedurą odwoławczą.
Kto może zostać ekspertem?
Ustawa z 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz.U. 2022 poz. 1079) stanowi, iż w realizacji zadań właściwej instytucji będą mogli uczestniczyć eksperci, którzy spełniają wymagania określone w art. 81 ust. 3 ww. ustawy, tj.:
- korzystają z pełni praw publicznych;
- mają pełną zdolność do czynności prawnych;
- nie zostali skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne lub za umyślne przestępstwo skarbowe;
- posiadają wymaganą wiedzę, umiejętności, doświadczenie lub uprawnienia w określonej dziedzinie.
Wybór ekspertów
Właściwa instytucja wyznacza ekspertów do udziału w zadaniach tej instytucji.
Właściwa instytucja może wyznaczyć wyłącznie eksperta wpisanego do wykazu ekspertów, a warunkiem skorzystania z jego usług jest m.in. złożenie przez niego oświadczenia o bezstronności.
Oświadczenie składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, o czym należy pouczyć eksperta przed jego złożeniem.
Eksperci legitymują się specjalistyczną wiedzą lub umiejętnościami z poszczególnych dziedzin objętych FERS.
W ramach FERS 2021-2027 prowadzony jest wykaz, do którego wpisywani są eksperci:
- w związku z przepisaniem ich z wykazu kandydatów na ekspertów w ramach PO WER 2014-2020,
- w związku z przeprowadzeniem nowego naboru.
Z uwagi na fakt, że wybór ekspertów w ramach FERS 2021-2027 odbywa się w oparciu o przepisy i kryteria ustawowe, dozwolonym jest aby wszystkie instytucje w Programie prowadzące ocenę projektów i realizujące umowy o dofinansowanie, mogły korzystać nie tylko z usług osób, które zostały przez nie wybrane w toku procedury naboru ekspertów, ale także z usług wszystkich osób ujętych w wykazie.
W związku z powyższym możliwe jest, aby instytucje korzystały z usług ekspertów wyłonionych w toku swoich naborów oraz ekspertów wybranych przez inne instytucje w systemie realizacji programu FERS 2021-2027.
Dopuszczalne jest także, aby instytucje nie prowadziły we własnym zakresie naboru na ekspertów, tylko korzystały ze wsparcia osób z wykazu, wybranych przez inne instytucje.
Wykaz ekspertów Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) 2021-2027
Wykaz ekspertów zawiera:
- imię i nazwisko eksperta;
- adres poczty elektronicznej eksperta;
- wskazanie dziedziny, w której ekspert ma wiedzę, umiejętności lub doświadczenie.
Wykaz ekspertów prowadzony w IZ:
- Dziedzina: dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami (XLSX 57 KB)
- Dziedzina: innowacje społeczne (XLSX 18 KB)
Wykaz ekspertów prowadzony w IP:
- Bank Gospodarstwa Krajowego
- Centrum Projektów Europejskich
- Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
- Ministerstwo Edukacji Narodowej
- Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
- Centrum Projektów Polska Cyfrowa
- Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
- Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
- Ministerstwo Zdrowia